-->

Inilah Khasiat Bunga Kenanga Yang Sangat Luar Biasa Untuk Mengubati Berbagai Penyakit, Sila Share Untuk Semua

Pernah dengar bunga kenanga atau pokok kenanga yang dalam bahasa botani disebut Cananga odorata (Lam.) Hk. f. et Th ? ianya merupakan salah satu bunga yang termasuk bunga tradisional yang digemari ramai di Malaysia suatu ketika dahulu kerana baunya yang harus semerbak. Orang-orang dahulu sering memetik dan menyimpan bunga kenanga dalam lipatan kain maupun dalam lipatan baju dengan tujuan untuk mengharumkan baju tersebut. Bau bunga kenaga lebih kuat tatkala senja hari. Berbicara tentang bunga kenanga, ternyata khasiat bunga Kenanga untuk ubati berbagai penyakit secara tradisional, seperti ubat sesak nafas/asma, ubat untuk wanita selepas bersalin, ubat penyakit bronchitis, ubat penyakit kulit seperti gatal-gatal dan kudis, dan berbagai manfaat lainnya yang akan kami bahas seperti dibawah ini !
bunga kenanga
Pokok bunga kenanga 

Manfaat Bunga Kenanga Sebagai Ubat Herba

Bunga Kenanga mempunyai kandungan zat-zat yang demikian bermanfaat, satu diantaranya yaitu: flavonoida, saponin, polifenol, serta minyak atsiri. Beberapa bahan paling penting yang lain bahkan bermanfaat sebagai racun serangga semula jadi, nah bila diolah dengan benar sesungguhnya bunga itu boleh pula memberikan manfaat yang lain seperti yang kami huraikan dibawah ini:

Sebagai jamu selepas bersalin

Beberapa orang terutama yang tinggal di kawasan luar bandar menyakini apabila bunga yang mengeluarkan bau wangi itu demikian bermanfaat untuk rawatan selepas bersalin. Pasti bukan hanya mengambilnya, namun untuk dijadikan ramuan jamu, salah satunya dengan mencampur dengan bunga turi merah, beras kencur, kunyit, temu hitam, asam dan lain-lain pada masa itu ditumbuk halus dan dicampur tambahkan sedikit air suam, lalu disapu dibahagian perut dan bahagian punggung.

Bunga Kenanga Untuk Ubat sesak nafas

Penyakit yang satu ini boleh dikenali dengan makna asma, baik itu orang dewasa maupun kanak-kanak demikian menakutkan sekali ketika diserang asma, Jika pokok bunga kenanga ada dihalaman rumah ini sangat membantu anda untuk ubat sesak nafas tersebut.
Langkah-langkah yang perlu dilakukan cukup mudah, ambil 3 kuntum bunga kenanga, lalu bancuh menggunakan 1 gelas air, minum secara teratur waktu pagi dan petang untuk menyembuhkan permasalahan sesak nafas anda.

Sebagai ubat penyakit malaria

Penyakit yang karena oleh gigitan nyamuk ini sesungguhnya tidak boleh disangka ringan, mengingat bila terlambat mendapat pertolongan penderitanya boleh alami keadaan yang gawat bahkan juga boleh mengakibatkan kematian. Bunga kenanga jadi satu diantara ubat mujarab untuk mengatasi malaria, langkahnya sangat mudah serta sama juga dengan menyembuhkan sesak nafas iaitu membancuh/merendam 3 kuntum bunga kenanga serta minum dengan cara teratur.

Ubat untuk bronkhitis

Penyakit yang menyerang segi bronkus manusia itu boleh pula diatasi menggunakan bunga kenanga, langkahnya dengan mengambil beberapa kuntum lantas menjerang menggunakan 1 gelas air, biarkan hingga tinggal 1/2 gelas dan minum secara teratur waktu pagi dan sore hari.

Ubat Untuk k3putihan

 Permasalahan yang seringkali dihadapi oleh wanita seputar daerah int1m ini yakni k3putihan, pasti bukan hanya k3putihan umum. Namun kerana jangkitan kulat dan bakteria, langkah mengatasinya cukup mudah, rebus bunga kenanga dikombinasi dengan kulit buah delima, kadarnya pada 300 dan 300 gram. Lantas bancuh menggunakan 600 cc air, minum secara teratur. 

Ubat Untuk penyakit kudis

Permasalahan kulit yang satu ini boleh pula mengenai siapa saja tidak ada pandang bulu, langkah mengubatinya menggunakan bunga kenanga hanya tinggal melembutkan beberapa kuntum lantas berikanlah dibahagian yang sakit, lakukan secara teratur untuk hasil yang maksimum. Ramuan ini dapat pula dipakai untuk merawat panu di kulit.


Untuk pengetahuan, walau kerapkali disamakan dengan hal-hal yang berbau mistik bunga kenanga mempunyai sekian banyak manfaat untuk mengatasi pelbagai jenis penyakit, arti yang lain sebagai ubat herba, bukan hanya jenis penyakit umum sahaja, tetapi juga penyakit-penyakit mempunyai kemungkinan yang membutuhkan biaya rawatan yang sngat mahal. Bila anda mempunyai / mengidap penyakit yang telah kami huraikan diatas, tidak salah untuk mencuba mengubati dengan ubat herba ini.

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel